Plage Iftane & Agadir

Plage Iftane
Het is een prachtig strand en we hebben er al 2 nachten geslapen. We arriveerden er rond 18.00u waardoor we nog nét foto's konden maken van de zonsondergang. Dan ineens komt er een hond aan. Hij blaft niet, vraagt geen aandacht maar gaat gewoon bij ons liggen. We geven hem ook geen aandacht en laten hem. 's Nachts begint hij ineens te blaffen... Hij bewaakt ons kamp! De volgende ochtend ligt ie er nog steeds en we beginnen het leuk te vinden. Wanneer hij een nieuwsgierige Marokkaan wegjaagt vinden we hem écht leuk en we besluiten hem wat water te geven. Gisteren was een bewolkte dag, welke we hebben gebruikt om aan de auto's te werken. We hebben hier nog een dag voor nodig, want we hebben ontdekt dat de bevestigingen van onze camperbakken aan het scheuren zijn onder druk van het slechte wegdek. Dit zullen we door een lokale smid moeten laten lassen. Onze hond (zelfs Janneke zegt -onze- hond) bevalt goed. Hij houdt schapen en ander honden op afstand zonder om eten te schooien! (we geven hem af en toe wel wat hoor!)

Inmiddels is het half acht (lokale tijd) en zit ik te kijken naar de worstjes die op de BBQ liggen te bakken. Ik krijg honger en het wordt tijd te gaan eten. Morgen vertrekken we richting Agadir. De laatste grote stad in Marokko. Na Agadir volgt 1500km westelijke Sahara, waar weinig te zien is… nog even genieten van de westerse wereld in Afrika!

Agadir
Eenmaal in Agadir aangekomen zijn we direct naar de (jullie inmiddels bekende) Marjane gereden. Nog even inkopen doen voor we de Westelijke Sahara inrijden. Op de Parkeerplaats van de Supermarkt zien we een 4x4 camper staan... met Belgisch kenteken. Na eerst wat gebrabbel in het Frans, ontdekten we dat hun Frans ook wat moeilijk was.. dus Vlamingen! Ze zijn, net als Benny en Anja, van plan richting Zuid-Afrika te gaan. Ze zijn al meerdere malen in Afrika geweest dus hun tips en ervaringen blijken makkelijk bij het bepalen van onze route.
We gaan op zoek naar de camping. Eenmaal gevonden vinden we hem aan de dure kant (65 Dh = €6,5 per auto per nacht) maar een ander keus is er niet volgens de Planet, dus... Tegenvaller is dat het Zwembad gesloten is en ook de warme douches. Wanneer we om verhaal (en korting) naar de Patrone gaan, blijken de douche en het zwembad normaal niet gratis te zijn. Als tegemoetkoming hoeven we niet vóór 12uur van de camping te zijn... tsss..

Onderdelen en reparaties
In Agadir hebben we wat onderdelen gekocht (brandstoffilters, olie, vet etc.) en hebben we mijn radiator laten repareren alsook de oliekoeler van Benny.

Oja, ik zou het bijna vergeten... We hebben de Unimog nog laten beschilderen! Dit was al een beetje het plan. (Ik ken iemand die dat ook had laten doen in Marokko...) We hebben 2 daagjes op de camping gestaan en toen waren we de koude douches beu. We zijn verder gereden naar het zuiden.

Camping Le Rois Bedoin
Benny en Anja hadden gelezen dat er vlak voor Layoune een camping was met belgische eigenaren. Dus hielden we onze ogen open en zo'n 30km vóór Layoune zien we een bordje met de naam van de camping en een pijl naar rechts.
Wij rechtsaf, al zagen we geen camping. Er volgde een (vrij slechte) piste van 4,5 km voor we ineens een aantal bedoinententen zien staan.
De eigenaar komt naar buiten en begroet ons. Het blijkt een waal (met zijn vrouw) die een tijd in Rwanda gewoond hebben, maar daar in '94 gevlucht zijn. Sinds 2000 hebben ze zich hier gevestigd. Vrij afgelegen, maar weloverwogen.
Ze hebben een bron (helaas zoutwater), wekken via windenergie hun stroom op en het uitzicht is geweldig!
(voor overlanders: Het sanitair is erg goed, schoon en er zijn normale toiletten. De warme (!) douche werkt op zonne-energie en is dus pas rond 16uur warm. Prijs 25Dh p.p.p.n. Geen stroom en (zoet-)water voor de auto en afval achterlaten van 'de hele reis' wordt niet gewaardeerd.
De campingbaas Luc vertelde ons dat we 14km verderop (richting Layoune) zoet water konden tanken aan een bron. Dat hebben we dus gedaan. Helaas te weinig druk voor een slang, dus vullen met een jerrycan. Ook vertelde hij dat we het beste ons laswerk konden laten doen bij Extratec. Dus op naar Layoune en naar dat bedrijf!